Isnin, 30 Januari 2012

Tahniah Buddhi Hekayat : Awan Nano lu menang AJL26

gambar di atas - yang lu kurang kenal itulah Buddhi Hekayat


3 tahun lepas, gua ajak kawan-kawan dengar lagu awan nano... gua preview kat kawan-kawan lagunya... ada yang percaya lagu ni akan top. Ada yang tidak, tapi sekarang diorang kena akui firasat gua hebat salepas buddhi, m.nasir dan hafiz berjaya menjulang trofi juara lagu AJL26 malem tadi.

Lepas bertahun lagu ini keluar, barulah dipasang dicorong2 radio. Gua tahu, lagu ini akan famous...tapi sepatah haram manusia pun tak tahu apa maksud awan nano tu walau dorang minat gile~~ gua ada tulis dalam catitan-catitan gua 3 tahun lepas.

Buddhi pernah cakap kat gua, "lu percaya la lan, lagu ni meletup satu hari nanti". Gua percaya buddhi, tapi dalam hati gua tak harap sangat pun. Tapi gua pernah terfikir yang lagu ni pasti akan menang AJL tapi tatau tahun bila. Gua pernah cakap kat Buddhi yang awan nano akan menang AJL di Chawan, Bangsar. Hari ini, semua orang sudah tahu... awan nano juara lagu... yes! Tak sia-sia gua sokong lu bro! Malam tadi kat twitter udah macam pompom tweet dah gua dalam twitter... 1st time twitter gua kena ban sebab exceed limit malam tadi...

Gua ikuti perkembangan lagu ni... ada yang menulis, mencedok apa yang gua tulis walau kesahihan gua pun dorang x pasti. Dari lagu, video klip, award dan semalam AJL26. Maksud sebenar awan nano masih menjadi misteri. Ada yang boleh buat lawak lagi dengan maksud awan nano.. gua rasa buddhi tak kesah pun. Mengada lah lu nak kisah... Dalam temuramah di HotFM, Buddhi ada menjawab persoalan lagu awan nano ni ditujukan dekat siapa... Jawapan Buddhi amat cover line;

"Tipula kalau saya cakap lagu ni takde kene mengena dengan saya, dulu saya buat lagu ni untuk seseorang, tapi sekarang bila ramai yang suka saya buat untuk ramai orang".

Jadi dari ayat itu sebenarnya ada jawapannya.. Dari video klip gua rasa maksudnya dipesongkan sedikit supaya ianya menjadi lagu yang universal. Mungkin buddhi ada terfikir maksud lain. atau orang lain yang akan fikir dan menjadikan maksud awan nano ini berbagai2. Gua tatahu lebih2... tapi gua tahu lah apa awan nano bagi buddhi tu lebih sikit pada lu orang... akhir kata, NANO adalah NANO (huruf besar okay!) ... Tahniah Buddhi! Lu memang best!

p/s:Fuhh... blog ni sunyi tanpa catitan apa2 dari gua. Gua sibuk, gua malas... bukan dapat duit pun gua tulis blog... kalau pun dapat x cukup nak gi redeem. Buddhi, gua masih simpan dan jaga itu rahsia elok2... he he he ngeee :)

Selasa, 9 Februari 2010

Spider - Ajaib


Hei jauh sangatkah engkau hendak pergi, dan sembunyi tak mahu jumpa-jumpa aku
Laju sangatkah engkau hendak cabut lari, hendak cabut dari kata-kata yang dulu
Lututmu itu betulkan dulu
Kencangmu itu pastikan dulu

Ke mana
Nak kau pergi
Ke mana
Nak kau lari
Sedang kau tak mampu lari dari ajaibnya cintaku

Ajaibnya
Tak kau tahu
Engkau sangka bulan-bintang tempat yang sudah habis tinggi

Ajaibnya
Tak kau tahu
Engkau sangka sepinya mimpi aku tak akan dapat tembusi

***

Bulan yang satu
Bintang seribu
Di manapun ada kekanda

Mahu ke mana
Pergilah dinda
Pasti kanda akan siap menunggu… mu… ooo-ooo emmm-emmm

***

Bila malam
Rebah tidurlah adindaku
Di ranjangmu
Pasti kekanda muncul di dalam mimpi… aaa-aaa-aaa oh-aaaaa

***

Hei jauh sangatkah engkau hendak pergi, dan sembunyi tak mahu jumpa-jumpa aku
Laju sangatkah engkau hendak cabut lari, hendak cabut dari janji-janjimu dulu
Cintamu itu betulkan dulu
Rindumu itu pastikan dulu

Ke mana
Nak kau pergi
Ke mana
Nak kau lari
Sedang kau tak mampu lari dari ajaibnya cintaku

Ajaibnya
Tak kau tahu
Di manapun aku pasti akan tiba dahulu

Ajaibnya
Tak kau tahu
Cinta aku yang pasti akan sampai dahulu… ooooo


Lagu | Tam
Lirik | Buddhi Hékayat

p/s: satu lagi lirik yang boleh jadi lirik yang berharga mahal sebab konpius dan dipertandingkan dalam rancangan Jangan Lupa Lirik! Lirik harga 1 juta kot

Khamis, 28 Januari 2010

Februari dalam lagu


Aku tulis entri ni bukan untung menjiwang...Post ini dikarang sempena bulan februari yang akan muncul beberapa hari lagi... tahun nie bukan tahun lompat.... kan? so kesian kawan aku yang lahir 29 februari... Bukan itu yang nak direpekkan kali ini. Akhir2 ini aku dengar balik lagu kumpulan alleycats sebab aku beli cd ORI kompilasi lagu-lagu mereka... Eh! bukan nak cite aku beli cd ori... ok?! aku memang akan beli cd lagu ori ok! Ada lebih kurang 30++ lagu dalam album tu dan ada lagu yang aku x pernah dengar.....

Aku dengar lirik2 lagu alleycats nie... dalam CD 1 ada memuatkan 3 buah lagu yang berkait tapi kebanyakan orang tak perasan aku rasa yang lagu-lagu tu ada kaitan. 2 lagu daripada itu memang pemes cuma satu lagu je yang aku rasa macam ramai orang belum pernah tahu pasal kewujudan lagu tersebut. Lagu-lagu tersebut adalah:


1. Sekuntum Mawar Merah (pemes)
2. Setahun Sudah Berlalu (pemes jugak)
3. Hanya tinggal Memori (kurang pemes)


Lagu 1

Lagu pertama iaitu sekuntum mawar merah menceritakan pasal kehangatan cinta si hero dan aweknye... dalam lagu tu dia pun break ngan awek dia pasal apa ntah mana aku tahu kan... mungkin malam valentine (februari... sebab tu dia guna bulan februari) dia lupe nak datang jumpe awek dia ke aku tatau... korang ramai yang tau lirik lagu nie...so aku rasa tayah aku sediakan

Lagu 2

Lagu pun dah nama setahun sudah berlalu kan? maksudnya dia dah setahun break ngan awek dia... kira valentine kali ini dia sambut dalam keadaan dirinya sebagai looser.. takde awek... bunga mawar still standby tapi kali ni takde sape dia nak bagi..... korang check lirik dia kat google... ada jugak cite camni.... lawa sangat ke awek dia ni? best ke?

Lagu 3

Lagu yang ini mengisahkan dia (si hero) walau dah lama berpisah dengan awek dia tu... masih lagi ingat.... tapi kali ini dia macam dah cool sikit.. maybe dia dah kawin dan dah beranak pinak... cuma x leh lupe awek dia yang tu.... kesian dia.... tapi still harap beb... cuma dalam lirik lagu nie dia ada tanya awek tu... adakah awek tu masih bergetah seperti dulu ke tidak.... antu betol la! korang layan lirik dibawah nie... aku rasa aku dah cari dalam tenet takde... ni aku taip salin pakai kaset.... pastu terlepas lirik reverse cam style dulu2 beb!


Alleycats - Hanya Tinggal Memori

Sekian lama
Mawar terbiar
Ditengah rimba pembangunan yang mencabar

Masihkah kau sesegar dulu
Masihkah kau ingat kepadaku
Andai cinta yang merindu

P
ulang tak bersinar sedekad lama
Lenaku sepi dan puisi tak menjadi
Namun aku tewas dengannya
Mengenali cinta dan berjalan dengan jiwa

Ohhhh
Pada suatu ketika
Kehidupan yang kita lalui

Sekuntum mawar merah
Dan sebuah puisi
Hanya tinggal memori


p/s:okle... aku chow dulu... cari mawar merah yang best sangat yang diwar-warkan oleh macha ni...

Jumaat, 22 Januari 2010

Jeritan Kuntilanak ... Seram sangat ke?


SINOPSIS

Lila, gadis sederhana berteman dengan Reina dan Vivin. Ia jatuh cinta kepada Ferry, sementara Lila diam-diam juga jatuh cinta dengan Ferry. Keakraban Ferry dan Lila membuat Reina cemburu. Suatu hari Reina mengajak mereka ke villa orang tuanya. Meskipun tidak diizinkan oleh kakaknya, Yunita, yang khuatir Lila diserang asma, namun Lila tetap pergi bersama Reina.

Ternyata Reina berniat ingin menyingkirkan Lila. Dalam perjalanan, Lila dipancing (paham2 je la) untuk berenang disebuah danau dan mengakibatkan asmanya datang dan meninggal. Reina, Vivin, Bimo dan Ferry memutuskan meletakkan mayat Lila disebuah rumah tua dekat danau tersebut. Mereka berempat pun kembali ke Jakarta

Vivin dihantui mimpi-mimpi buruk tentang rumah tua itu dan akhirnya memutuskan untuk kembali ke rumah tua dan menguburkan Lila. Namun jenazah Lila hilang dan mereka berempat justeru menjadi korban satu demi satu. Yang tinggal hanya Vivin. Merasa bersalah, Vivin akhirnya menceritakan kejadian yang berlaku kepada Yunita. Mereka berdua kembali ke rumah tua dan berhasil menguak misteri rumah tua itu

Apakah Lila benar-benar meninggal atau tidak? Misteri apa yang tersembunyi tentang rumah tua tersebut?



Korang pi la tgk! kalau nak join gua... esok malam... gua ada kat GSC IOI Mall... :p

p/s: awek2 yang single sila hubungi saya... tiket freee .. kah-kah!

Isnin, 4 Januari 2010

2010 Apa lu dah buat?

2010 dah? alamak! Umur aku dah muda 1 tahun! Yahoo!!!! Bila nak ejas awek sekarang dah macam janggal, sebab awek2 sebaya aku dah ramai yang dah kawin.... Terpaksa la aku cari yang muda atau yang tua sikit, mungkin yang tua dia belum ada jodoh... Itu tidak bermaksud mereka tidak laku... Yang muda.... Hmmmmmmmm.... Masalah bila nak ngorat... dah la aku tak pandai... sebagai contoh bila aku nak ngorat awek muda2 nie....

"Awak nie umur brape?" aku tanya.

"Ermm... i 19 tahun...." dia jawab..

Aku rasa macam ok la kan 19tahun.... Pastu aku pun terpikir, nak tanye dia lahir bila.... dia jawab..

"1991!"

Alamak!!!! 1991 aku dah skolah rendah! tua nye aku!!!! ARghhhhhhh!!! damn damn damn!!!! Setelah dicongak jauhnye beza umur... aku rasa macam x jauh.... Bak kata orang tua-tua (org tua mana ntah), bila kau rasa macam tu, bermaksud kau dah semakin tua dan sepatutnya kau dah kawin!

Adeh.....

Tersentap beb! Skang lom ade awek nak kawin ngan sape? Awek kau ke?

Aku masih macam dulu, kawan baik aku? dia dah ade awek! :) aku happy untuk dia... lagipun dia dah tua... Tahniah bro! Takziah pasal arwah ibu kau.... at least kau dah ade awek... aku belum... lagipun kau dah makin tua... aku muda lagi! Argh!!! Budak 19 tahun kau diam!

Sekarang aku cuma ade satu awek baru yang aku heret ke sana kemari.. Miss Gal or nama penuhnya Mitsubishi Galant VRG..... :P Aku masih sama macam dulu... macam setelah 4 tahun lepas. masih single mingle... tengok wayang sorang2... jalan sorang2... tapi seronok babe... Awek baru aku... nama dia GAL.... Miss Gal....

Sebab bila aku jalan sorang2, aku tenang nak bershopping dan melakukan gaya bebas... Contohnya hari inie... hampir 1K aku abis... Semua benda aku sapu... puas ati!

Aku masih kat sini, sama macam 2009... harap2.... 2010 akan lebih baik! Lebih baik macam mana? Lebih baik contohnya umurku semakin muda dari tahun2 yang sudah... Boleh ke?

p/s: awek kedai CASIO tu dah ada balik...... dia cakap dia cuti... berbulan2 dia xde... hish! cuti bersalin ke?

Jumaat, 4 Disember 2009

My SPY (PG13) - 5++++ Stars!!!


Hari nie My Spy dah keluar.. aku reserved 4 ticket di GSC IOI Mall jam 9.15 malam... baru ag aku abes tengok ni..

Overall......

Cerita ni memang best gile!!! Kasi pecah perut punya... Aku ketawa sampai sakit urat medula oblongata aku tadi... Yus dan irwan juga turut serta dengan aku menonton My Spy. Satu tiket terpaksa burn sebab sya x jadik join...

Nak bercerita pasal cerita ni x best lah plak sebab aku paksa korang pegi tengok! memang best! tak rugi wwwwwwwwwwwwwwwwooooooo!!! dari awal sampai abes... asyik gelak je memanjang... kudos to abang Harun Salim Bachik yang seharusnya dan sewajarnya mendapat pingat atau anugerah tahun nie... Dia memang pelakon komedi terbaik tahun ini! nak dibandingkan dengan yang lain, abang harun memang mantap!!!! ! Digandingkan dengan AC Mizal dengan aksi spontannya... memang terbaik dari ladang!

Patutla afdlin shauki pernah kuar statement yang abang harun ni adalah merupakan seorang pelakon yang paling dia minati... aku pun sama... so... apa tunggu lagi! korang pi lah tgk cepat!!!! nanti dah basi plak!!!!

p/s: SUPT. Adnan ....apa ni? hahahahahaha! pegi lah tengok woi!

Khamis, 3 Disember 2009

My SPY (PG13) - berbaloi-baloi!


Hari ini my spy di pawagam.. hari nie baru aku nak tengok... sinopsisnya seperti dibawah... bagi sinopsis yang sempat diceduk kat google la... sebab x tengok ag.. nak cite kang takut cite aku lagi bagus dari cite nie... hehehheheheh

SINOPSIS:

AJ yang liar dan buta warna. Salleh - seorang pesara polis yang cuba menjual rekaannya kepada Polis Diraja Malaysia. Kedua-duanya membenci satu sama lain.Namun, penyiasat-penyiasat persendirian ini harus bergabung tenaga untuk menyelesaikan kes terbesar mereka. AJ dan Salleh akan berdepan dengan seorang Datuk yang korup, pencuri dan pembunuh kembar, setiausaha yang seksi dan sebuah sindiket pencuri hasil seni.

Selamat Menonton Semua!

p/s: buta warna cam aku la plak hero nie... ades! sape nak join aku... jumpe kat depan fitness first IOI Mall kul 9 Malam... tq!

Selasa, 1 Disember 2009

JALANG - cerita ntah apa2...


Sebelum aku gi tengok NA yang superb tu... aku tengok cerita melayu... biasala... support our local movie la katakan... itulah biasanye aku buat... sokong cite melayu... cite malaysia... baru aku sokong cite negara lain... sebab itu aku jual DVD pirate omputeh je... hehehhehehe....

Aku tengok cite jalang.... POSTER nye menariklah kot sebab tu aku nak gi tengok... biasala... pancing gambar seksi2 mana tau cerita tu best .... hikhik! mana tau leh tengok adegan panas2 dari filem MALAYSIA yang mungkin x wujud kot... (x harap pon)

Dari awal hingga abis... overall cite ni macam HAMPEH!!! Tak yah tengok... patutla takde orang tengok sangat! Kalau sape2 nak gi tengok... Jangan lah bazirkan korangnye 8 ke 10 hengget.... nak beli tiket... cerita GAMBAR MACAM cerita 90an.... takde CLASS!

Kalau korang nak tengok jugak... jangan salahkan aku kalau korang menyesal... banyak part2 dalam cerita ini patut tak ada... BABAK yang boring banyak sangat.... yang berlakon jadi JALANG nye pulak.... memek muke je lebih... nak muntah aku....tapi xpelah... mungkin dia baru ag....

apa2 pun! aku nasehat kat korang semua... TAYAH TENGOK OK!!!!!!

p/s: 1 bintang pun susah aku nak kasi! lu pk la sendiri! aku nak pribiu sikit pun malas!

Ninja Assassin Superb!!!!!!!! 5 Stars!


Smalam aku tengok cerita aksi ninja pembunuh upahan... mmg best.... aku ni golongan yang malas nak tengok cite2 aksi nie... aku suke cite lawak je... smalam disebabkan aku cuti... aku pusing2 kat IOI Mall... last2 sebelah malam aku beli tiket cerita "Ninja Assassin". Pelakon utamanya,

"Nama saya Rain"... itulah dia... sebelum ni aku x kenal pun sapa mamat rain ni... aku ingat dia model iklan syampoo tu aje... lakonannye memang mantap dan cool.. Dia dalam cerita ini membawa watak RAIZO iaitu ninja yang belot kepada suku kaum keluarga OZUNU yang mana dia pun dikalangan mereka... Dia belot kerana hatinya masih ada kaler "PINK".... kehkeh! Preview yang aku karang ni ceritanya seperti dibawah:

Raizo seorang anak yatim yang diambil dari suku kaum OZUNU oleh keluarga ninja yang melatih anak2 yatim ini sebagai ninja pembunuh. Raizo (rain) telah berlatih sehingga menjadi ninja pembunuh yang hebat dan paling berpotensi oleh ketua ninja.

Sehinggalah dia diuji dengan beberapa pembunuhan dan akhirnya telah belot dari suku kaum ninja dan bergerak secara berseorangan sebagai pembunuh upahan. Dia tinggal diberlin.

Dalam cerita ini wujud agen penyiasat daripada mana ntah untuk menyiasat beberapa kes pembunuhan. Ninja-ninja ini dipercayai oleh beberapa orang adalah sebagai pembunuh upahan yang diupah oleh kerajaan kononnya... membunuh je kije dorang. Ramai yang tak percaya tapi mereka kene percaya selepas adanya pembunuhan ninja yang sangat dasyat yang dilaporkan.

Sehinggalah seorang agen penyiasat iaitu MIKA CORETTI yang ingin berbaik-baik dengan RAIZO setelah membaca beberapa cerita tentang ninja serta video tape cctv yang terpampang muka raizo. Akhirnya mereka bertemu dan MIKA ingin membantu RAIZO dalam menyelesaikan hal-hal OZUNU yang kejam.

Senang cerita... korang tengok je lah!! cerita ini kalau korang tengok memang tak rugi... memang best action movie la.... terbaik!

Bawah ni ada videonye sikit! layan.....



p/s: from now on, please call me raizo... tq

Ahad, 22 November 2009

Adnan Sempit dijangka SUPERB!!!!!!





Smalam aku pergi tgk SENARIO baru.... adalah tgk preview pasal satu cite... walaupun preview tapi memang dah macam best je kan.... nama tajuknye pun "Adnan Sempit"... macam harem.... ni ada aku tulis sikit previewnye..... tapi preview x cakap cite ni boleh buat korang pecah perut... klakar beb! Dia punya tagline "Dimana ada kemahuan, disitu ada highway".. Ceritanya lebih kurang begini....

Sinopsis:

Mengisahkan Adnan, seorang mat rempit yang berusia lingkungan 27 tahun. Adnan atau lebih dikenali sebagai Nan Sempit di kalangan rakan-rakannya adalah seorang anak yatim piatu yang dibela serta dijaga oleh makciknya sejak kecil selepas kematian ayahnya. Namun dia berhijrah ke Kuala Lumpur kerana tidak mendapat kasih sayang dan layanan yang baik dari keluarga makciknya. Di ibu kota, Adnan tinggal bersama Macha, abang saudaranya dan menjadi tempat dia meluahkan rasa hati. Dia mula hidup di Kuala Lumpur dan bekerja sebagai mat despacth di sebuah syarikat swasta dan menyimpan perasaan pada bosnya,Nadia.

Nadia dilahirkan dalam keluarga mewah dan stabil dalam kerjayanya. Nadia sering ditemani pembantu peribadinya,Wawa.Wawa adalah teman wanita kepada Bobby dan juga menjadi sahabat pada Adnan. Nadia pernah kecewa akibat putus cinta, menyebabkan Nadia susah dan takut untuk bercinta lagi. Sehinggalah pada suatu hari, rakan-rakannya merancang untuk membuat “reunion party”. Pada mulanya Nadia kurang bersetuju, tetapi Nadia disindir enggan pergi ke reunion tersebut kerana malu tiada teman lelaki. Nadia tercabar dan kebetulan Adnan lalu di hadapan mereka dengan tidak sengaja. Nadia terus menarik Adnan dan terus memperkenalkan Adnan adalah teman lelakinya. Adnan terkelu. Sejak peristiwa itu,pelbagai cerita yang berlaku antara mereka sehinggalah pada satu hari Nadia cedera akibat diserang sekumpulan remaja dan telah diselamatkan oleh Adnan. Nadia mula menyimpan perasaaan pada Adnan. Walaubagaimanapun Nadia tidak pernah mengabaikan kerjayanya sehinggalah Nadia telah mendapat tender kontrak besar dari Datuk Harun seorang usahawan yang berjaya dan telah bertemu dengan Jofri. Jofri adalah rakan Nadia ketika di kolej mempunyai agendanya tersendiri. Jofri menyimpan hasrat dendam pada Adnan untuk memiliki Nadia dan bersubahat dengan Zack bagi membantu rancangannya memisahkan Adnan dan Nadia selain ingin mendapat tender Datuk Harun.

Namun, Nadia dan Adnan semakin mesra, Nadia berjinak-jinak dengan dunia Adnan sebagai seorang mat rempit dengan niat untuk mengenali Adnan dengan lebih mendalam. Nadia sangat teruja. sehinggalah satu kejadian berlaku di mana Zack telah cuba mengambil kesempatan pada Nadia dan Adnan menyerang sehingga menyebabkan pergaduhan besar. Nadia mula merasa tidak selesa serta memarahi Adnan dan semenjak kejadian itu Nadia mula rasa benci pada Adnan walaupun Adnan cuba memujuk. Nadia mengambil keputusan untuk memecat Adnan selain memaki dan menghina Adnan. Jofri mengambil kesempatan itu untuk menenang dan menceriakan Nadia dengan harapan Nadia jatuh ke tangannya. Namun,segalanya terbongkar apabila Adnan mengetahui Jofri dan Zack bersubahat merancang segalanya selepas Jofri mengupah Zack merompak bag laptop yang mengandungi pelbagai proposal dan dokumen penting untuk tender Datuk Harun. Nadia menyesal mengenali Jofri. Nadia cuba memandang Adnan tetapi Adnan tidak mengendahkannya dan berlalu pergi.


Apakah kesudahannya? Semuanya akan terjawab dalam “ ADNAN SEMPIT”, Pada 14 Januari 2010 di pawagam.

p/s: seryes beb.... pasti kene tengok!



Khamis, 13 Ogos 2009

Ustaz Asri Rabbani Kembali Ke Rahmatullah


Al-Fatehah....

Ketua kumpulan nasyid Rabbani, Asri Ibrahim meninggal dunia di Hospital Pantai, di sini, kira-kira jam 11 pagi tadi kerana sakit jantung.

Allahyarham Asri dilaporkan pengsan ketika mengendalikan program Syahadah musim kelima di Angkasapuri, sebelum dikejarkan ke hospital berkenaan.

Aku pernah menyanyikan irama nasyid ciptaannya waktu aku dalam kumpulan nasyid, duu-dulu...Arwah adalah antara manusia yang aku kagumi... masih lagi aku ingat, dulu-dulu....banyak cerita yang baik dan contoh yang baik ditinggalkan... Lagu anak soleh... paling aku suka...Lagu pergi tak kembali pasti terngiang2 difikiran kita semua ketika ini...

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Di blog allahyarham sendiri, ada kata-kata yang cukup menusuk sanubari kita....

"Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku" - ustaz asri rabbani


Al-Fatehah kepada Ustaz Asri Ibrahim

Rabu, 12 Ogos 2009

Selamat Hari Lahir Biasa-Biasa

Semalam hari lahir, seperti yang biasa2.. takde yang istimewa... Man U Kalah pulak tu. Tapi xpe... setakat Piala Sumbangsih, aku x mahu ia jadi hadiah hari lahirku...

Sorang pun dari korang2 nie takde wish aku, aku x kisah.... nak buat macamana, aku bukan ada peminat yang ingat hari jadi aku bila... Takde apa lah... aku sudah biasa.

Masih aku ingat, 4 tahun lepas... ya! itu kali terakhir ade orang yang celebrate besday aku dengan cake.... waktu itu memang hari lahirku dan disambut pada hari yang sama... 10 ogos... malam selepas kelas malam.. waktu itu aku belajar di dungun...

Masih aku ingat, ketika itu bekas teman wanita aku cuba membuat kejutan kepadaku dan meraikan besday aku dengan beberapa kawan yang lain walau waktu itu memang hubungan kami goyah... bukan gayah!

Dia tempah cake, makanan semua... dia memang baek... aku sudah lepaskan dia, dulu lagi... skarang dia dah bahagia... aku gembira... ops! bukan itu kali terakhir... dalam aku bercerita ini baru aku ingat... tapi yang itu takde cake... patut aku tak berapa ingat...tapi x surprise... itupun bekas awek aku juga... tapi tak terkejut dan trase terharu macam yang siapkan cake untuk aku...hanya makan pizza ~ waktu itu pizza dungun baru ada, aku masih ingat...

Semalam hari jadi aku, macam biasa... tiada keramaian, tiada celebration.... takpelah! aku dah biasa.....

Rabu, 29 Julai 2009

Awan Nano

Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan...awan

Pabila terik-panas
Segera hadirnya memayungi.. diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan... kasehnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi ...
dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai... jejarimu

Kasehnya
Kaseh tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekaseh sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu... ooooo-ooo

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan... awan
Sehingga tak mungkin terlupa
berikan belas sedari... dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitispun air matamu...kasehku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi..
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai... jejarimu

Kasehku
Kaseh tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Aku pelindung dirimu sayang
walaupun tak akan tercapai jejarimu... oooo-oooo

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi ...
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai.. jejarimu

Kasehku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu...woooo-woo..


Lirik : Buddhi Hekayat

Lagu : M.Nasir

Penyanyi : Hafiz AF7



p/s: penat menyalin balik lirik nie... dah macam hotel california nye lirik... panjang kedaong! kudos to buddhi and M.Nasir... Hafiz pun bagus!


Selasa, 21 Julai 2009

Disebalik awan nano

Dulu, bulan 2... gua pernah tulis pasal awan nano... hari ini... awan nano dah jadi famous...

Orang kata awan nano, akan jadi femes... sebab dia lagu M. Nasir ke? atau lirik sulong keluaran BUDDHI HEKAYAT? awan nano juga adalah sebuah cerita. Pernah dicerita oleh Buddhi... masa kami baru kenal... cerita yang macam kelakar, tetapi sebenarnya cukup menyentuh perasaan.


Semalam... gua sms Buddhi bila gua tengah dengar lagu Awan Nano...

"Begitulah awan nano sedia melindungi diri...." , gua hantar sms...

Buddhi pun membalas...

"Tika panas mencoba menggores pipi..... pertandingan gores dan menang! Hahaha", seloroh dia.

Gua tahu... apa cerita disebalik awan nano... awan nano... bukan sekadar lagu... ia adalah sejarah...




p/s: Buddhi hekayat masih single... good luck bro! ini gambar buddhi... waktu dolu2... kah-kah!

Jumaat, 10 Julai 2009

Kasih suci Wook adalah cinta agong!


Kasih suci Wook Kundur, yang dulunya menjadi buah mulut semua orang dan mendapat liputan diseluruh Malaysia adalah contoh cinta paling agong dalam dunia pada hari ini. Tidak boleh dinafikan lagi kesetiaan dan sifat sabarnya boleh menjadi contoh kepada wanita-wanita diluar sana..


Gua ingin mengulas dan memberi penghormatan kepada perempuan melayu terakhir ini sebab gua terharu dengan apa jua pengorbanan yang diberikan oleh Mak Wook... Mak Wook sepatutnya di angkat taraf seperti Michael Jackson dan patut mendapat liputan dunia. Sepatutnya bukan sahaja di akhbar2 di Malaysia malahan di seluruh dunia.


Hari ini suami tersayang Wook Kundur iaitu Musa didapati bersalah kerana menagih dadah. Wook tenang menghadapinya dengan harapan Musa kembali dalam usia Isterinya itu baru 108 tahun. Gua sedar yang lu orang semua tak sedar bahawa Wook juga boleh hidup senang tanpa suaminya. Wook juga mungkin ada kaitan dengan Aril Af7 yang selalu menyebut namanya TERBAIK WOOOOOKKK!!! Dalam tak sedar royalti yang wook kundur dapat dari tagline tersebut mungkin mencecah jutaan ringgit... Dia boleh berdikari.. Gua yakin.


Hari ini populariti wook sebenarnya lebih dari michael jackson kerana ramai yang membeli METRO pada minggu ini bukannya nak melihat MJ dikebumikan tetapi ingin mengikuti perkembangan wook yang kesunyian. Mungkin ada yang mengambil kesempatan kepada mak Wook dengan mendampingi dengan apa jua cara sekalipun. Tidak mustahil wook kundur boleh menandingi kontroversi paris hilton.


Hari ini gua mengangkat apa yang diperlakukan wook... memang perlu dihargai kerana cintanya kepada Musa adalah cinta yang teragong dalam sejarah peradaban dunia. Tidak pernah kecewa dan menyesal walau sesaat dan menerima apa jua terjadi atas cinta yang diberikan.


p/s: TERBAIK WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWOOOOOOOOOOOKKKKKK!

Isnin, 8 Jun 2009

Nafisa

Dikeheningan malam ini
Aku dihimpit kenangan
Sejarah cinta mengajarku
Sepanjang hari sepanjang malam

Dibenak ku kau sentiasa
Lalu memukau jiwa
Jadi sentimental lelaki ini

Terkadang perjalanan jauh
Yang kan mampu aku menapak
Pendakian gunung yang tinggi
Lembah curam yang ngeri
Aku harungi

Sepuluh musim yang benderang
Bagai direndam perasaan
Mentari terik tak terasa
Awan mendung berlalu berganti masa

Itupun dia kehadiran
Yang tak mungkin aku lepaskan
Dakap erat sepenuh kasih
Genggam genggaman ini menambah seri

Biar dunia beredar
Rentak sama kita berlari
Menuju titik permulaan
Belum tahu dimana ia berakhir

Isnin, 25 Mei 2009

Hello Kitty di Awan


Petang itu dalam keramaian yang agak menyemak mataku, aku lihat ramai gadis-gadis yang bahagia bersama pacar mereka. Aku tidak.. Aku hanya dengan kawanku, pemuda seperti aku. Sambil menghisap rokok, aku lihat gelagat mereka yang kononnya bahagia berpimpinan tangan dengan pelbagai fesyen pakaian yang buat aku semakin tak paham dengan mereka-mereka itu. Dulu aku duduk dikampung, tak pernah pulak nampak orang berpakaian begitu.


Dipetang itu, di Shah Alam. Aku datang semata-mata nak bagi sokongan kepada kawan-kawan yang akan perform kat konsert pada sebelah malam. Suasana agak meriah bagi mereka-mereka yang hadir, aku tidak. Aku masih dengan kawan aku yang sama status dengan aku. Anak-anak kecil gembira berlari ke sana ke mari dengan memegang belon hello kitty ditangan.


Dulu, aku tidak begitu. Aku budak kecil yang tak suka permainan budak kecil. Aku suka bersendirian. Bercakap sorang-sorang diri dalam bilik yang aku kunci pabila ibu dan bapaku bertekak hari-hari. Itu sudah biasa bagiku. Tiada permainan askar2, tiada hello kitty, ataupun robot2. Waktu dulu, masih aku ingat. Ibuku beli Dendang dan Tora, aku marah. Bukannya marah maki hamun.


"Membazir je... bukan best pun! Tayah beli lah lain kali", ujar aku ketika itu.


Ibu aku paham, sampai sudah dia tak beli dah benda macam tu. Dia suka beli aku baju, dan apam balik ketika pekan sari hujung minggu untuk aku.


Petang itu, di shah alam. Anak kecil itu tidak berlari. Hanya memegang hello kitty ditangannya tanpa apa2 perasaan yang berlebihan. Tiada rasa seronok atau teruja memegang belon gas hello kitty. Dia aku lihat seperti aku dulu-dulu. Aku perhatikan anak kecil itu yang mencelah perhatianku walau keadaan bising bangar di sekeliling agak membingitkan.


Anak kecil itu terlepas belon itu bebas terbang terus ke atas. Dia itu seperti tenang melihat belon itu pergi. Tidak menangis atau merengek kerana belon sudah terbang. Aku melihat ke awan, hello kitty semakin tinggi, bebas terbang ke awan. Terbanglah kau bebas, jangan kau datang ke sini lagi! Tiada bahagia yang kau bawa, cuma muslihat menipu diri.


p/s: apa mesej? apa yang cuba aku sampaikan? lu pikir lah sendiri!

Selasa, 12 Mei 2009

Dia Bukan Gadisku





Amaran! Sila baca post sebelum ini terlebih dahulu.... ini catatan 27 april 2009


Waktu itu kelam gelap aku terjaga semacam tidak dapat tidur lena. Aku jeling telefon bimbitku yang menunjukkan jam 5.00 pagi. Hari masih gelap sunyi diselangi bunyi dengkuran dari mana entahnya datang.


Aku menjeling ke arah TV, dia masih disana memakai baju tidur berwarna puteh. Pasti dia lena ~ aku tidak. Mungkin juga dia buat-buat lena dan juga fikir tentang aku disini.


Pagi itu dingin seperti di atas bukit yang tinggi. Hampir aku tidak percaya aku tidur dirumah orang yang aku baru kenal tadi. Kalaupun baru kenal, aku yakin tiada orang yang nak berbuat jahat disini. Semua baik-baik.


Aku cuba tidur... ya! kali ini aku berjaya....


Bunyi semacam riuh rendah! Tangisan dan jeritan anak kecil mengejutku dari lena. Ya! Jam 7.30 pagi. Sah aku tak solat subuh pagi itu ~ itu hanya perkara normal bagiku.


"Ada orang dalam bilik air?", tanya aku kepada wanita tua yang juga aku baru kenal.


"Takde!", jawapnya ringkas.


Aku terus mencapai tuala mandi terus menuju ke bilik mandi. Dia tidak lagi didepan TV. Aku curi-curi mencari gadis itu. Aku jumpa! Dia didapur.


Tidak sempat aku melihat apa yang dibuatnya disitu. Mungkin dia masak atau buat-buat masak.


Selepas mandi, aku terus mengenakan baju melayu JOHOR bersamping serta bersongkok. Siap sedia untuk pergi ke Masjid. Bukan ada urusan-urusan nikah kawin cuma dipaksa pakai bagi tugas tersebut. Aku duduk ~ Dia lalu depan aku.


Ditangannya ada Mee Hoon.. Dia datang lagi.... Ditangannya ada lempeng... Dia lalu depan aku lagi... Ditangannya ada Soto!


"Aih! Bukan main rajin kau arini!", sapa kak Y kepada gadis itu...


Dia berlalu saja... Aku terus tertanya-tanya. Adakah sebab aku dia jadi rajin? atau memang dia macam itu..


Hidangan pagi itu terlalu banyak untuk kudapan pagi. Agak keterlaluan banyaknya bagi aku. Aku hanya menjamah semua makanan itu. Memang sedap. Tapi... Aku tak makan banyak...


Sejak dari semalam, aku tidak pernah menegur dia. Dari depan TV, bilik mandi, dapur ke ruang tamu. Aku masih lagi diam memerhati... Aku cuma memerhati... Memerhati dia bukan gadisku...


bersambung...

Isnin, 11 Mei 2009

Dia yang berbaju tidur


Sewaktu itu, aku tidak tahu dimana aku berada. Selepas jalan itu cerah, ia gelap dan semakin gelap. Ini bukan tempat aku. Aku hanya pandu kereta merah bersama 2 penumpang yang aku baru kenal baru beberapa jam lalu dan tuan kereta merah.

"Jauh lagi?", tanya aku.

Hari makin kelam — esok aku ada tugas. Malam ini aku akan tidur dirumah si Y yang sudah berumahtangga yang aku kenal baru 2 jam lalu.

"Adik beradik akak berapa orang?", tanya aku lagi.

"ENAM BELAS! 8 laki 8 perempuan. 3 perempuan single. sorang muda pada kau 23 thn", panjang jawapnya.

"Terima kasih kak!", seloroh aku.

1 jam lebih perjalanan kami sampai. Wanita tua dipintu menjemput masuk. Sebelum aku masuk aku dengar wanita tua itu berkata aku ini seperti seseorang. Aku rak dengar dan memang tak mahu dengar.

Langkah pertama kaki kananku masuk ke dalam terus mata terpandang ke arah tv — gadis itu cantik sedang berbaring berpakaian tidur.

Aku buat-buat tak pandang. Aku letak beg dikerusi.

"Boleh tidur sini?", wanita tua itu tunjuk tempat tidur yg disediakan untuk aku diseberang gadis yang juga tidur dilantai dengan wanita tua itu.

"Saya tak kisah. luar tu pun boleh. Boleh saya pinjam seterika?", aku cuba mengubah topik.

Salah seorang wanita dalam rumah 2 tingkat itu menghulur aku seterika.

Aku mula menggosok baju melayu oren — hadiah bekas awek aku 5 tahun lepas. Wanita tua bertanya beberapa soalan kepadaku. Aku menjawab dengan yakin. Sehingga selesai seterika aku duduk mengadap si tua itu dan sambung berborak.

Ya! aku menjeling gadis didepan tv tadi dan dia seperti tidur. gebu. chinese look. Banyak kali aku curi-curi pandang. Ya! memang lengkap!

Tiba-tiba dia bangun tanpa aku sedar dia didepan aku dengan menghulur air kotak.

"Encik, air encik", lembut berbaju tidur. aku tergamam.

"Yang ni lah akak cakap tadi!", kata kak Y.

Sejak tadi aku terfikir bagaimana cara untuk mendekat dia yang berbaju tidur itu.

Lampu telah ditutup, kelibat gadis berbaju tidur itu aku nampak di seberang sana, depan tv. Aku ambil keputusan untuk cuba tidur. Dia akan hadir malam ini ditepi atau dalam mimpi, akan mengenali antara satu sama lain.

Dia masih disana, depan tv.


RR,Sebuah kampong di johor. (catatan 26 April 2009)

Isnin, 20 April 2009

Ini Siriyes!


Gua udah sembuh deh... eh... cakap indon pulak... gua dah ok... muka bertambah maskulin... esok pagi gua start kerja... Argh lama x kerja rasa cam blur sket... Ari sabtu gua datang opis buat kezutan lah konon... Ya! Ramai yang terkezut... gua datang dengan berseluar jeans... saja datang melawat office baru.
Banyak benda yang bosan gua buat selama gua sakit dan bercuti... Sehingga gua terjumpa ini! Ya Wonderpet!!!! ahahahhaha...

"Wonderpet!!! Kami datang membantu anak gajah dalam kesusahan... Kami x besar, dan kami x kuat tapi bila berkerjasama semua jadi mudah.... yeaaaaaaaaaaa Wonderpet!!!! "Hahahahhahaha..... Patut la bebudak kecil suka nyanyi lagu nie... hehehehehe.... bosan2... duduk rumah.. Gua yang kononnya brutal ni pun terjebak sama... Tersenyum... lalu gua nyanyi sekali...

Seronok dow!! Dolu masa kecik2 gua tak suka layan kartun.... besau2 ni kekadang layan jugak....Hahahhahahahahhahahahahhahhhahahahah Ini Serious!
p/s: apa yang penting!? kerjasama! hahahhahah

Related Posts with Thumbnails