Rabu, 18 Februari 2009

Port Dickson ~ Ipoh ~ Kota Bharu ~ Bandung

TEGAS... Gua tengah menegaskan bahawa minyak yang gua tengah jual tu bagus... 2 orang awek ini bersetuju dengan kata2 gua. Mereka hampir membeli minyak yang gua jual.


Port Dickson

Ya... gua baru jugak balik dari pd. Ada family day dengan bebudak office. Dia datang sekali walau dah tak seopis, bagai satu rancangan yang sudah diatur oleh tuhan. Ya gua seronok sangat.. tapi itu sudah lepas. Gua susah dah nak jumpa dia, sebab dia bukan awek bulan Jun. Tapi gua mmg suka dia. Gua call dia x angkat, ya gua pasti dia bukan tak nak angkat.

Ipoh

Masa dekat PD, gua dah dapat berita yang gua kena ikut CEO gua pergi IPOH. Ya, gua tak bantah, gua akur menjadi supir. Gua akan pergi ke Ipoh pagi ni. Ya! gua yakin gua boleh tercacak pukul 7.30 depan rumah CEO. Walau gua masuk opis pun slalu lewat, tapi kalau sebut saje pasal janji dengan CEO, hanya sekali gua lewat. Itupun masa gua mula2 masuk kerja dulu.


Kota Bharu

Ya! gua dikejutkan lagi dengan berita yang gua kena pergi Kota Bharu. Cis! Bosannya! Tapi gua tak dapat elak sebab musababnya gua pandai kecek klate... apa kejadahnya. Gua orang KL siot! Nate sungguh. Menyesal plak menguasai bahasa kelantan. Tapi gua akur. Gua memang pasti pergi sebab gua dah book tiket. Khamis jam 10.35 pagi kalau x silap. Balik Jumaat malam. Ya! Gua x akan jejak awek bulan Jun di kelantan. Sebab musabab gua mmg x sempat cari.

Bandung

Ya! Baru petang tadi gua berjaya buat passport dan dapat pada hari yang sama. Walau terpaksa tukar I/C, gua gigih dan akhirnya berjaya. Ya!!!! Gua pasti akan pergi ke bandung! Dengan paspot yang sah sehingga 2014... ya! pasti selepas ini gua akan kuat melancong! Gua yakin awek bulan Jun ada dikota Bandung! Gua tengah fikirkan bagaimana gua nak bawa dia ke Malaysia. Sampai saat ini gua fikir, mengantuk... dan terus tidur.


p/s: kawan2, tolong kejut gua pukul 5 pagi nie.

Jumaat, 6 Februari 2009

Awek Bulan Jun itu Wujud!!!

Hari ini adalah satu hari dalam minggu2 pertama penjejakan awek bulan Jun. Gua tak paham bukan gua yang sekarang beria mencari, gua bagaikan ada pembantu atau pembantu peribadi yang sentiasa membantu gua mencari dan menjejak dimanakah awek bulan Jun itu berada...



Kata kakak2 di opis! 6x2 itu boleh... gua fikir memang boleh... tapi gua macam dah main kelat... nanti jumpa awek bulan 7 gua bukak pulak formula 6+1 pulak... Jadi matematik itu mudah ~ tak boleh dijadikan asas pencarian ini.


Hari ini, gua berjalan2 sambil mencari barang2 di Jusco, Midvalley bersama dua orang ibu iaitu yang sedang mengandung dan baru nak test2 dia mengandung ke tidak (dia beli pregnancy test tool kat watson). Ternyata ibu yang mengandung itu tidak betul firasatnya.. ditanyanya mana2 awek yang boleh dia tanya dengan selamber... Mungkin sebab dia ini orang Kuala Berang atau memang dia selamber....


"adik, adik lahir bulan brape?", ibu mengandung itu bertanyakan kepada cashier jusco.



"Kenapa? nak beli hadiah ker?", jawabnya maintain... gua makin tak paham dan buat2 cool.


"Bulan 1....", Jawabnya macam bunyi kecewa...





Mungkin kerana dia tahu yang bukan dia yang gua cari. Gua dah pasti sebelum ibu mengandung itu bertanya. Gua punye firasat tahap tinggi, gua yakin. ya! gua sangat yakin. Kalau dipandang dari segi kecomelannya, memang ada ciri2 awek bulan Jun tapi ada sebab apa yang gua pasti dia bukan awek bulan Jun. Gua saja yang tahu....

Dalam perjalanan pulang, sambil menolak troli dan gua ada jugak mengushar kanchah2 sekeliling, mungkin wujud awek bulan Jun tetapi semua dengan panchang masing2. Gua tahu, mereka juga seperti gua... tahu apa itu awek bulan Jun.


Sempat lagi sebelum pulang berselisih dengan seorang awek menjaga tiket kaunter bayaran parking... Ya! kali ini mungkin tapi gua tidak bertanya sebab dia belum masuk shift kerja nanti gua takut kejap lagi dia jawab! "saya tak masuk kirja lagi la!".

Mungkin bila nanti, dalam hati berkata2....

2 Jam kemudian... setelah sampai rumah...

Gua bukak facebook sorang minah nie... memang dah ada dalam facebook gua dah lama, gua tak ingat dia siapa.... gua tengok .... "alamak!!! awek bulan jun lah pulak!!!" ,gua taip kat wall dia...

Selang beberapa minit... dia tanya, "Alamakkk ..apo masalah eh ngan bulan jun??", bunyi macam orang nogori sembilan... gua terus kasi blog gua tapi gua tatahu dia baca ke tidak... tapi gua yakin dia pasti baca... dan saat ini keyakinan gua tentang kewujudan awek bulan Jun itu tidak boleh disangkal!

Ya!!! Dia memang wujud!

p/s: ternyata awek bulan Jun yang kujumpa hari ini lebih chantek dari Wu-Lan yang kujumpa dalam taksi kelmarin...

Wu-Lan Jawab Email Tentang Nyamuk

BINGGO! Akhirnya Wu-Lan jawab email gua, tentang nyamuk. Siapa yang belum baca note pasal email tu, kena baca dulu dalam postting lepas. Pandai-pandai cari... malas gua nak tunjuk.

Email Wu-LaN ~

B, you dah makan malam? Makan apa tadi?

B, sorry... patutnya dah lama I email kat you sebab tak datang. You tunggu... tahu, you tunggu.

Selalunya, kalau time-time macam ni, you yang sibuk. Tak ke Perak? Harap you sabar, macam kerajaan-kerajaan di zaman lama-lama. Kita tengok jatuh-bangun. Kebenaran selalunya datang lambat, sebab Tuhan bergerak dalam rahasia.

B, you lebih tahu...

Semalam I mimpi. Takut dan terjaga tidur. Seekor naga muncul dari laut. Suasana gelap.

Matahari pecah. I berlari ke tepi pantai. Ombak tinggi. Macam gunung. Laut bergelora, macam terlalu marah. Tak ada siapa di sana, seperti di sebuah pulau. Cuma I seorang.

Tolong naga tolong, jangan telan aku... tolonglah!

B, I menjerit kuat. Dan terjaga. B, kalaulah you ada di sana...

Terima kaseh sebab jaga I dari digigit nyamuk. I juga tahu, yang you tak di meja komputer. You tertinggal kotak dan bekas abu rokok, di sebelah kanan I. Sebatang dari puntungnya masih berbara. Api belum mati habis. I terbau you di situ.

Kirim salam semua. Lain-lainnya, kita sembang bila jumpa.

B, pelok-cium... you.

Wu-Lan,
Jauh balek bukit.

p/s: nak muntah aku baca email ni! yang penting hari nie gua hampir menemui awek yang lahir pada bulan Jun!!! di Jusco

Khamis, 5 Februari 2009

Awek yang lahir bulan September, May dan December..


Hari ni gua jatuh sakit... sakit sikit2... tapi alhamdulillah tuhan duga gua sikit je, selepas pergi jumpa Dr Vijay, gua disahkan ok.... dia kata gua makin hensem, terima kasih Dr. Vijay. Tapi satu je yang dia x cakap, pasal awek bulan Jun tapi apsal pulak dia nak cakap sebab dia bukan doktor cinta seperti yang digembar-gembur oleh kumpulan dewi-dewi yang agak geletis!

Sepanjang pencarian selama beberapa hari, gua masih samar2 tentang kehadiran awek bulan jun buat masa terdekat! "Hey!!! sabar, baru bulan februari..", kata hati gua.

Banyak bulan lagi....

Gua cari disetiap pelusuk gua pergi, kalau jumpa yang seperti dia adalah orangnya gua akan tegur dan bertanya, "awak lahir bulan brape?", gua tanya...

MEREKA jawab.. "apsal?"

Gua pun bagi alasan macam2, bila awek/ kanchah itu bertanyakan soalan yang sama. Takkan alasan gua nak kasi hadiah bila besday, atau gua nak kata gua ni ahli tilek nasib atau apa... tapi bab tilek tu gua pandai lah sikit... xkan gua konfom gua kata gua nak awek bulan 6. Itu semua gua dah tilek...heheh

Kelmarin, masa gua di opis, ada dua orang kanchah baru kat opis gua, sorang kanchah orang, sorang lagi tunangan orang ~ bukan hakmilik sah sapa2 pun. Gua slamber je call extension dorang,

ext 103...

Malangnya setelah gua tanya, ternyata sorang bulan September, sorang lagi awal bulan Mei... Arghhhhh!!! mana buleh kaw-tim! hujung bulan mei boleh la! Bulan september tak boleh... baik sangat macam awek 1st dulu!

Ternyata gua kena sabar, mungkin gua terlalu gelojoh...

Kata kamal (bukan nama sebenar), awek ni tak suka gelojoh2... Mungkin itu taktik yang buddhi hekayat gunakan untuk menakluki hati Wu-Lan... tapi, tak gelojoh pun, bahaya...ternyata gua yakin sekarang Wu-Lan sudah pasang dua...

Awas saudara BH, mungkin orang yang bersama Wu-Lan didalam taksi itu adalah gua. Kaji asal-usulnya dahulu, mungkin Wu-Lan merahsiakan tarikh lahirnya daripada lu! Wu-Lan lahir bulan 6 kot! hhehheheheh

Awek yang lahir bulan disember itu juga menghantui gua.... Dia lebih chantek dari Wu-Lan luaran dan dalaman. Tapi kenapa disember? bukan jun? mungkin 6x2 = 12? Boleh kaw-tim ka?

Gua termenung, lalu tidur.... mungkin awek bulan Jun akan gua temui esok hari, bukan hanya dalam mimpi.... seperti Wu-Lan

Catatan Duka BH : Ada Malaikat Dalam Taksi

Semalam aku naik lagi taksi dia.

Budak bawa teksi itu macam juru selamat.

Bulan Ramadhan lepas... bulan puasa adalah antara bulan-bulan yang cilaka kepada penumpang teksi — terutama pada waktu petang, lepas office hour.

Haus. Dahaga. Puasa atau tak, itu cerita lain. Tapi, aku Melayu, dan orang Islam di Malaysia tak boleh makan-minum depan orang ramai pada bulan Ramadhan. Lainlah di Jerman atau, Britain, China, Indonesia atau Amerika. Boleh 'menketedarah' depan Barrack Obama pun tak apa.

Aku tunggu taksi, dah sejam lebih. Bila ada yang berhenti, dia tanya... "nak ke mana?"

Aku jawab, "Telawi... Bangsar."

Dia 'terkezut' (terkejut), "hahhh... tak pergi-tak pergi, nak ambik anak sekolah."

Nak ambik anak sekolah? Kalau macam tu, jangan berhenti tadi.

Tapi, Tuhan turunkan bagai malaikat.

Tiba-tiba ada sebuah teksi membelok dengan ghairah. Mem-break betul-betul depan batang hidung aku.

"Mana bang?" kata driver-nya yang agak gelap. Mungkin dia bukan Melayu. Maka dia bukan Islam. Mungkin dia tak puasa.

"Telawi... Bangsar!" kata aku.

"OK! naik," katanya.

Siapa dia ini? Pelik. Sanggup angkat aku di saat semua driver taksi lain berpuasa daripada angkat aku... jangan-jangan dia ni malaikat yang berupa manusia. Tapi, ahhh... di mana pula malaikat ni beli kereta tuk buat taksi?

Dalam taksi, begini kami bualkan:

~ Dah lama bawa taksi?~ Baru tiga hari...

Hahaha... hahaha. "Malaikat ni lauk!" dalam hati aku berkata.

Dia kemudiannya jadi kawan. Tiap petang, 30 minit sebelum keluar office, aku telefon dia.

Tepat, dia datang. Tunggu bawah pejabat.

"Tin-tin..." dia bunyikan hon bila sampai.

Semalam aku naik taksi dia lagi, selepas berbulan aku hilang tak datang office.

"Mana lama tak telefon, saya ingat abang dah berhenti kerja ke?" kata malaikat itu, "atau dah beli kereta ker?"

"Tak! Ada hal sikit... aku nak beli kuda!" jawab aku.

"Hahaha, " dia ketawa, "hal apa? Gaduh dengan kanchah?" kata dia.

Aku tak cakap apa-apa. Cuma angguk.

"Kau pulak, dah ramai kenal kanchah sejak bawa taksi?" aku tanya.

"Ada lah sesikit," jawab dia.

"Ada yang cun?" kata aku.

"Ada bang, seorang... tiap hari saya ambik dan hantar dia balek," kata dia.

"Cun sangat ker?"

"Puteh bang... pehhh bibir dia, muka dia... semua orang tengok, cair," kata dia lagi.

"Ye ke? Bolehlah kenalkan dengan aku..." aku kecek, "siapa nama dia?"

"Nama? Emmm... kalau tak silap... Wu-Lan!"

"Wu-Lan?" bisik aku, dalam hati.

"Sebelum ambik abang ni, saya baru jer hantar dia," katanya tanpa aku tanya.

"Dia seorang?"

"Tak, dia dengan seorang lelaki... selalunya dia seorang!"

Aku terdiam. Mengenggam telefon. Perlukah aku sms dia? Patutkah?



Buddhi Hekayat harapkan taksi itu ada tangkal untuk menghalau setan

Email Tentang Wu-Lan Tidur

Inilah email yang aku tuliskan untuk Wu-Lan, tadi, sebelum beradu. Bunyinya:

Salam, W-L.

Tiga malam aku payah tidur. Tiga malam kau tak datang, mengetuk pintu. Tidak menegur. Aku melutut, Wu-Lan, kalau kau marah karena aku tulis dan beritahu mereka tentang hubungan yang rahasia. Aku melutut Wu-Lan. Dan, tak memadaikah itu?
Moga kau tetap sehat.

Kekaseh,

Ini satu cerita, satu rahsia, yang tak pernah aku cakapkan sebelum ini.

Setiap malam, sebelum tidur, aku pasti menggenggam tangan dengan jari yang berselang-seli, mengadap tingkap, mengadap langit, seperti mengadap Tuhan. Dalam hati, berkata: Tuhan, masukkan kekasehku ke dalam mimpiku, malam ini… amien.

Sepanjang lima tahun, kata hati sebegitu. Tuhan tak pernah sekalipun menunaikannya. Tak sekali aku jemu, Wu-Lan… tak sekalipun!

Yang Cantek,

Selalu aku ingat, tentang di satu malam kau datang dengan letih. Tertidur di kapet depan TV dari jam 10 malam sampai 2 pagi. Apabila kau terjaga, kau lihat aku di meja, di depan komputer. Kau lihat aku membaca dan seperti menulis.

Tidak!

Aku tidak di meja. Tidak membaca atau menulis apa-apa.

Sepanjang empat jam, aku di sisimu. Melihat kamu tidur dan tidak ada yang lebih cantek, daripada melihat kamu sejahtera.

Matamu yang terpejam adalah mata yang seolah-olah telah mematahkan segala curiga. Bibirmu, aku renung, seperti mengalirkan darah ke seluruh anggota, dan pipi itu telah melebarkan redup, dan alis yang bagaikan mahu aku baca sesuatu di sana. Juga rambut, dan leher dan bahu, mahupun seluruh susukmu adalah seluruh dunia.

Wu-Lan,

Aku di sisi kananmu. Waktu itu. Menjaga kamu, seperti pengawal sorga yang setia. Tidurmu, adalah sorgamu. Tak seekor pun nyamuk aku benarkan hinggap. Aku tiup, atau yang sempat hinggap pada lenganmu, aku menekannya... dengan perlahan. Supaya kamu tak terganggu atau terjaga. Aku tak mahu merampas sebuah sejahtera.

Sedang kamu mengalih badan, seketika sebelum terjaga, aku lekas-lekas bangun. Lekas-lekas ke meja dan duduk di kerusi. Mengadap komputer. Seperti menuliskan sesuatu. Aku tidak mahu kau tahu, aku di sisi sehinggalah aku kira wajar aku ceritakan, dalam email kali ini.

Yang aku buat itu, terlalu kecil berbanding kehadiran kamu. Aduhai, janganlah tak datang, esok malam. Kalaupun tidak muncul di muka pintu, tolonglah hadir dalam mimpi. Agar aku tak terlampau kosong.


Telawi.

Rabu, 4 Februari 2009

Bro... Tumpang Tanya Sikit, Awek Lu Mana Pergi? (Siri II)

SELEPAS kanchah itu blah, dia boleh lu cari dan ekori dalam internet.Jumpa dan 'rabalah' dia di friendster, di photostrem, di blog, juga di sini... di facebook.


Dari jauh, tengok gambar-gambar dia. Bercuti ke Phuket, ke Bali, ke Singapura atau gambar-gambar dia clubbing, sambut hari jadi, pergi wedding member kamceng...

Lu orang jadi macam budak yang mengendap ruang tamu, dapur, bilik tidur dan barangkali jamban orang.
Kau adalah 'looser', seperti apa yang dia katakan, satu ketika, dalam telefon.

Dari sana, lihatlah akan warna dan fesyen baju dia selepas dia pergi, jam tangan Chenal, gelang tangan silver Tiffany & Co (lambang cinta yang tak berkarat), potongan rambutnya, cara dia possing (apakah macam dahulu?), memang ada wajah yang menua, dia kini menari, ketawa, adegan 'com-molot' dengan kekasehnya. Berparty dengan kawan-kawan balak (atau suami) dia... ada gelas wine merah yang separuh sudah ditogok.

Percintaan mereka adalah hubungan 'ala-kota', urbanis, moden, kool dan, seperti miliknya, segala-galanya.

Lu merunduk. Tunduk orang kalah.

Suatu hari, terpampang foto dia bersanding. Dibuat di hotel, di dewan orang ramai, di tokkong atau gareja... siapakah balak dia itu hari, yang akhirnya dia pilih, jadi adam dia? Mungkin mamat yang sama, mungkin orang lain... mana-manalah. Tetap bukan lu. Tetap bukan aku.

"I'm happy with him, now!" Dia tak lagi tulis dalam bahasa Melayu.

"Doa sejak mula... kau bahgia," sekali, begitulah yang mampu dijawab.

Dua-dua diam. Alam seperti sepi.

Setahun kemudian, dia dapat anak.

Bersyukur. Dia selamat.

Setahun kemudian, alih-alih semua laman di internet pasal dia, hilang. Lang-lang-lang... Puas digoogle. Haram tak jumpa. Lang-lang-lang. Hilang
"Hidup macam dalam sangkar emas..." smsnya sekali itu.Bergegar telefon. Berasap, macam lahar gunung berapi.

"Anak sehat?" begitu harus jawab balek. Angin masuk ke bilik melalui tingkap yang tak tertutup.

"Sehat. Kau?"
Dia bertanya. Emmm.

"Biasa," aku pernah jawab begitu.

Sudah tiga tahun, dia tak pernah peduli."Doa. Kau bahgia," hanya itu kata-kata yang ada.

Dia jawab dengan sms yang tak bertulis apa-apa. Kosong.
Sekali lagi diforwardkan sms yang sama: DOA AKU, KAU BAHGIA, AMIEN.

MUNGKIN kanchah yang tinggalkan lu dahulu memang benar-benar bahgia... kata Izzanee.

Susunkata oleh : ßùđđЊΪ ЧеЌДΨλЃ

Related Posts with Thumbnails