Selasa, 31 Mac 2009
Karipap Kueh Golongan Kaya dan Bangsawan
Isnin, 30 Mac 2009
Hanya Kerna Karipap...
Hanya kerana karipap, semalam tanggal sabtu, 28 Mac 2009 gua mengamuk bagai pahlawan melayu yang menentang kaum2 lain pada tanggal 13 May... Muka berang merah, mendengus apabila memandang kearah karipap yang dibeli untuk peserta training di office gua tinggal lagi 2 biji... Muka mula merah ~ macam singa marah.
Karipap itu gua yang beli lepas balik dari lowyat kelmarin. Gua beli RM9, dapatlah sekumpulan kueh karipap yang sedap buatan makcik yang menjual di Kg. Pasir dibelakang office gua. Makcik itu punya anak, gua tak pernah tanya nama anak dia siapa. Tapi dia tak semanis awek penjual kueh didepan 7 Eleven depan simpang sana.
Berang bengang melihat karipap itu yang belum gua jamah tinggal dua biji lagi... walau gua beli banyak untuk 12 orang peserta training. Tinggal dua! "wah! ini boleh mendatangkan marah!!!!", bisik hati gua...gua lehat apek2 yang bukan sekaum gua ada yang seperti mengunyah sambil berborak dalam bahasa Hokkien.
Dalam kepala hotak gua, apek2 dan nyonya tu dah bedal! L******!!! M*******i! Gua terus masuk ke bilik training dan tanya kawan gua yang tengah asyik memberi penerangan kepada semua pelatih.
"Dah keluar belum?", gua mencelah ditengah taklimatnya...Lalu dia tak teragak2 menjawab...
"Belum!"
Gua dengan pantasnya menutup pintu lalu memandang kearah cina-cina yang duduk diatas kerusi itu... Mata semakin merah tanda insyarat api kemarahan yang membuak2... Ya seminggu gua tahan x lepas2. Mata melilau mencari siapa yang hendak dimaki. Ya!!! Perempuan itu!
Dia yang ada dan melihat yang kueh itu kueh gua dan gua yang letakkan dalam bekas. Confirm!!! Gua dah tunggu lama nak maki orang!
"Lu sini!", gua panggil keras
Dia datang dengan muka takut... Gua x kenal dia... dan dia x kenal gua.... Lalu sesi membasuh sudah sampai, gua bebel dan marah kat cina tu... Dia acap kali minta maaf tapi gua masih pertikakan kenapa dia nak makan karipap tu tanpa aku bagi atau sesiapa bagi.... Gua marah birang sampai gua tak hengat apa yang gua buat. Dia diam sahaja tanda bersalah.
Selepas gua puas marah dan geram, rasa lega dan terus keluarkan ayat hikmah...
Oklah! Lu bayar skang!
Bersambung.......... (ngantuk!)
Jumaat, 20 Mac 2009
Kanchah Dewa Chenta
Rabu, 18 Mac 2009
Pukul 3 pagi.....
Ahad, 15 Mac 2009
Macam-macam cerita
Gua baru balik dari ampang.... ayah neves & Jay pretty ugly meninggal dunia... al-fatihah... sebagai kawan gua rasa gua patut melawat.... mereka nampak tabah dan kuat...muka neves nampak kewl dengan berbaju lusuh yang gua tak penah nampak dia dressing macam itu sebelum ini. Gua x paham, astro awani pun datang... ntah sape panggil dan untuk apa... biarlah mereka kerja mereka.. apa2pun... takziah kepada mereka...
Gua lama x menulis bukan malas... tapi bz... banyak cerita patutnye tuiis tapi tak sempat... Dari sebelum gua ke Indonesia sampai lah gua balik ke Malaysia banyak cerita... banyak gambar2 hidup dunia yang patut dikongsi... Biarlah.. gua simpan cerita itu jadi sejarah...
Akan tetapi... masih awek bulan jun atau mana2 bulan gua tak temui walau dah cari hingga ke indonesia... Mungkin dhiean (cewek jakarta yang gua berkenalan di KFC Mangga 2, Jakarta)... tapi gua lupa plak nak tanye bila dia lahir... mungkin jua sape2... gua x kesah la... Skang dah nak abis bulan 3... 3 bulan lagi... aduh... penat... bila?
Isnin, 23 Februari 2009
Awan Berarak Nano
Awan berarak nano... gua terbang banyak akhir2 ini.. awan nano? apa itu awan nano? gua agak-agak maksudnya awan itu bergerak gila, tak tentu arah... perkataan nano itu gua baru je dengar beberapa bulan lalu dari mulut buddhi dan jugak farouk hussin.
Bila gua agak kerap naik flight barulah gua rasa tahu maksud yang mungkin membawa erti nano itu... Sempat gua tulis sebuah tulisan yang tidak berapa kreatif tentang awan-awan pecah bila kapal terbang melanggar kepolan awan.

Ungkap kenangan yang lebur
Pada jiwa yang luhur
Mengganti cinta yang pupus
Hilang segala kepolan
p/s: gambar tu gua snap senirik pakai hp secara curi2...
Khamis, 19 Februari 2009
Jakarta ... gua hampir lupa
Ya! gua akan ke Jakarta juga... hampir kulupa seminggu jua gua akan ke indonesia... sekarang gua di LCCT sedang menunggu boarding nak ke Kota Bharu..
Jam 4.00 petang, Benji telah menangguhkan"appointment" dengan seorang dato yang mungkin menteri atau taukei kedai emas atau kain. Ya... gua akan jumpa orang kaya petang ini, malam dan seterusnya... ini semua urusan kerja...
Kalaupun orang kaya itu mempunyai anak gadis, mungkin gua takkan berbuat apa2... sebab gua dah tekad tak nak cari awek disana...
Jakarta, lain pula...
Jakarta penuh dengan awek-awek yang chantek... seperti bandung juga... awek Sunda... Sundra ke sunda gua dah x ingat... Orang kata awek sunda itu chantek. Kalaupun chantek mesti dia lahir pada bulan Jun. :) seperti juga awek yang duduk didepan gua di Coffee Bean ini, gua yakin dia lahir bulan Jun juga.... sosoknya menarik seperti yang diceritakan dalam dongeng awek bulan Jun yang gua baca sewaktu dulu.
Boarding pukul 1... gua pasti pulang ke KL esok... gua fobia dengan kelantan walaupun asal-usul keluarga memang dari kelantan.
Gua fobia dengan suasana di kampung disana. Waktu gua kecil, api tiada, air kadang2 ada... kena mandi sungai.. argh! gua memang jarang balik kelantan.. bab kata memang dah jadi orang pahang.. gua lahir juga dipahang..
Bandung mungkin sama dengan kelantan. Jakarta mungkin tidak... Ia mungkin sama dengan ipoh tapi mungkin tak banyak tempat urut kaki seperti di IPOH. Matahari terik di Malaysia menyebabkan gua rasa tak sabar untuk ke Indonesia. Mungkin disana ada salji. Kalaupun tiada, ia tidaklah seterik di Malaysia. Semalam sangat panas di Ipoh, hampir hitam kulit cerah gua. Ipoh menyebabkan kaki gua sakit akibat dipicit oleh pengurut kaki lelaki itu. Ya! Ipoh bukan sehebat KL mahupun Jakarta.
p/s: semalam bos gua blanje urut kaki... sebab jadi supir...





