Selasa, 12 Mei 2009

Dia Bukan Gadisku





Amaran! Sila baca post sebelum ini terlebih dahulu.... ini catatan 27 april 2009


Waktu itu kelam gelap aku terjaga semacam tidak dapat tidur lena. Aku jeling telefon bimbitku yang menunjukkan jam 5.00 pagi. Hari masih gelap sunyi diselangi bunyi dengkuran dari mana entahnya datang.


Aku menjeling ke arah TV, dia masih disana memakai baju tidur berwarna puteh. Pasti dia lena ~ aku tidak. Mungkin juga dia buat-buat lena dan juga fikir tentang aku disini.


Pagi itu dingin seperti di atas bukit yang tinggi. Hampir aku tidak percaya aku tidur dirumah orang yang aku baru kenal tadi. Kalaupun baru kenal, aku yakin tiada orang yang nak berbuat jahat disini. Semua baik-baik.


Aku cuba tidur... ya! kali ini aku berjaya....


Bunyi semacam riuh rendah! Tangisan dan jeritan anak kecil mengejutku dari lena. Ya! Jam 7.30 pagi. Sah aku tak solat subuh pagi itu ~ itu hanya perkara normal bagiku.


"Ada orang dalam bilik air?", tanya aku kepada wanita tua yang juga aku baru kenal.


"Takde!", jawapnya ringkas.


Aku terus mencapai tuala mandi terus menuju ke bilik mandi. Dia tidak lagi didepan TV. Aku curi-curi mencari gadis itu. Aku jumpa! Dia didapur.


Tidak sempat aku melihat apa yang dibuatnya disitu. Mungkin dia masak atau buat-buat masak.


Selepas mandi, aku terus mengenakan baju melayu JOHOR bersamping serta bersongkok. Siap sedia untuk pergi ke Masjid. Bukan ada urusan-urusan nikah kawin cuma dipaksa pakai bagi tugas tersebut. Aku duduk ~ Dia lalu depan aku.


Ditangannya ada Mee Hoon.. Dia datang lagi.... Ditangannya ada lempeng... Dia lalu depan aku lagi... Ditangannya ada Soto!


"Aih! Bukan main rajin kau arini!", sapa kak Y kepada gadis itu...


Dia berlalu saja... Aku terus tertanya-tanya. Adakah sebab aku dia jadi rajin? atau memang dia macam itu..


Hidangan pagi itu terlalu banyak untuk kudapan pagi. Agak keterlaluan banyaknya bagi aku. Aku hanya menjamah semua makanan itu. Memang sedap. Tapi... Aku tak makan banyak...


Sejak dari semalam, aku tidak pernah menegur dia. Dari depan TV, bilik mandi, dapur ke ruang tamu. Aku masih lagi diam memerhati... Aku cuma memerhati... Memerhati dia bukan gadisku...


bersambung...

1 ulasan:

Cujie berkata...

heeeeehhhhh... cepatlah abiskan...
apakah gadis itu bisu kah...

tak sabar nak tahu nih...

Related Posts with Thumbnails