Isnin, 11 Mei 2009

Dia yang berbaju tidur


Sewaktu itu, aku tidak tahu dimana aku berada. Selepas jalan itu cerah, ia gelap dan semakin gelap. Ini bukan tempat aku. Aku hanya pandu kereta merah bersama 2 penumpang yang aku baru kenal baru beberapa jam lalu dan tuan kereta merah.

"Jauh lagi?", tanya aku.

Hari makin kelam — esok aku ada tugas. Malam ini aku akan tidur dirumah si Y yang sudah berumahtangga yang aku kenal baru 2 jam lalu.

"Adik beradik akak berapa orang?", tanya aku lagi.

"ENAM BELAS! 8 laki 8 perempuan. 3 perempuan single. sorang muda pada kau 23 thn", panjang jawapnya.

"Terima kasih kak!", seloroh aku.

1 jam lebih perjalanan kami sampai. Wanita tua dipintu menjemput masuk. Sebelum aku masuk aku dengar wanita tua itu berkata aku ini seperti seseorang. Aku rak dengar dan memang tak mahu dengar.

Langkah pertama kaki kananku masuk ke dalam terus mata terpandang ke arah tv — gadis itu cantik sedang berbaring berpakaian tidur.

Aku buat-buat tak pandang. Aku letak beg dikerusi.

"Boleh tidur sini?", wanita tua itu tunjuk tempat tidur yg disediakan untuk aku diseberang gadis yang juga tidur dilantai dengan wanita tua itu.

"Saya tak kisah. luar tu pun boleh. Boleh saya pinjam seterika?", aku cuba mengubah topik.

Salah seorang wanita dalam rumah 2 tingkat itu menghulur aku seterika.

Aku mula menggosok baju melayu oren — hadiah bekas awek aku 5 tahun lepas. Wanita tua bertanya beberapa soalan kepadaku. Aku menjawab dengan yakin. Sehingga selesai seterika aku duduk mengadap si tua itu dan sambung berborak.

Ya! aku menjeling gadis didepan tv tadi dan dia seperti tidur. gebu. chinese look. Banyak kali aku curi-curi pandang. Ya! memang lengkap!

Tiba-tiba dia bangun tanpa aku sedar dia didepan aku dengan menghulur air kotak.

"Encik, air encik", lembut berbaju tidur. aku tergamam.

"Yang ni lah akak cakap tadi!", kata kak Y.

Sejak tadi aku terfikir bagaimana cara untuk mendekat dia yang berbaju tidur itu.

Lampu telah ditutup, kelibat gadis berbaju tidur itu aku nampak di seberang sana, depan tv. Aku ambil keputusan untuk cuba tidur. Dia akan hadir malam ini ditepi atau dalam mimpi, akan mengenali antara satu sama lain.

Dia masih disana, depan tv.


RR,Sebuah kampong di johor. (catatan 26 April 2009)

3 ulasan:

sharamli berkata...

c0mel x adek akak Y?

Cujie berkata...

baik ko sambung apa yang ko belum sambung... jangan ko malas-malas

eh air kotak tu air apa... tebu kah... teh bunga kah...

Kudu berkata...

@kak cujie - air milo...

@sharamli - comel ? rating 6/10

Related Posts with Thumbnails