Selasa, 31 Mac 2009

Karipap Kueh Golongan Kaya dan Bangsawan


Karipap itu tidak boleh dijumpai dimana-mana selain di kg. Pasir. Gua mintak maaf semalam gua tak larat nak sengkang mata tulis pasal karipap. Pedih mata mengenangkan wanita cina itu yang dimarah dan dimaki oleh gua pasal karipap yang dia makan atau dia curi dalam bahasa yang lebih tepat. Nurul Amani telefon gua suh gua sambung cerita karipap gua nie...


Ya! Karipap itu bukan sebarang karipap!!!! Detik Hati Gua... tak salah gua mintak kat dia RM10! Dengan muka bersalah wanita cina itu menghulurkan note wang kertas RM10 dari tas tangannya. Gua ambil ~ muka masih merah padam, waktu itu.


"Lain kali, jangan buat macam ini!", kata akhir dari gua...


"Ok, saya minta maaf", jawab wanita cina tersebut tampak insaf atas perbuatannya...


Raut muka jatuh kebawah malu akan perbuatannya itu jelas terpampang. Hari kelmarin adalah sejarah dalam hidupnya dimarah kerna makan karipap yang gua beli... Pertama kali terjadi dalam hidupnya gua kira.


Gua masuk ke dalam bilik training lalu gua cakap dekat Fhazi (kawan gua yang trainer tu) yang karipap dan kueh-kueh sudah habis dihantam bangsa cina yang tidak bertanggungjawab. Suara-suara kecil dari kiri kanan lalu melintas telinga gua...


"abis dah?", suara-suara kecil yang semacam kecewa karena mereka tidak dapat menikmati Karipap tersebut.


"Kalau makanan mereka, kita takut nak makan sebab was-was, kalau makanan kita dorang boleh makan", jelas fazhi kepada anak-anak muridnya yang ada yang mencecah separuh abad. Kalaupun fazhi tak cakap benda macam tu, dorang mungkin lagi tahu. Tapi, gua rasa fazhi ni salah tajuk!.... argh! apa2pun gua dah POW minah cina tu RM10, jadi gua tak rugi lah kan? modal beli karipap tu RM9 jer... padan muka dia...


Setelah habis training, mereka bersurai dan gua ngan fazhi naik ke atas... seorang lagi kawan kami iaitu WAN masih diatas. Gua tak kisah wan buat apa... dia memang buat kerja... gua tahu... Gua cerita pasal kes ini kat wan dan fazhi pun cerita kat wan... Setelah dua2 cerita, wan agak konfius.... lalu wan mendedahkan bahawa salah faham telah berlaku apabila mendengar aku dan fazhi bercerita kepadanya....


Rupa2nya, anak2 murid Fazhi telah keluar untuk rehat seketika dan telah makan karipap tu! Karipap yang wanita cina itu makan cuma yang lebih! Dia makan sebiji jer!


Gua tetap relax dan tidak menyesal atas kemarahan dan kemakian yang telah terjadi tadi. Tapi...... Takkan sebijik karipap harga RM10? Kat starbucks pun x sampai harga tu...Gua masih memikirkan adakah harus gua berhenti berkerja teruk... Jual karipap lebih untung dari Jual Handphone, Walkie Talkie, DVD, atau apa2... gua mula sedar... dan masih mencari wanita cina itu... untuk memulangkan wang rm10 tersebut... Kalaupun gua pulang, jangan harap maaf gua pohon darinya. Biarlah jadi pengajaran bagi dia dan generasi akan datang...


Gua yakin! Sejak hari tersebut... Dia tidak akan makan karipap karena dia menyedari bahawa karipap bukan makanan masyarakat biasa... ia kueh golongan kaya dan bangsawan!


p/s: karipap memang gua suka gila dari kecik... karipap free hanya dapat ketika ada mesyuarat UMNO di balai raya kat kg gua waktu dolu2...

8 ulasan:

MaMa Echa&Umar berkata...

HEHE..sampai rm10 en kudu mintak ganti rugi..aiseymen..dasat2.. ;p

Kudu berkata...

tu ler.... jual karipap lg untung!

jane berkata...

hee..kalu akak ada sudah semestinya kijan akan mengapi2 kan kudu sampai dia byr lg double hee.hee...
sesungguhnya dlm pantang ni kijan teramat rindukan kueh boom n goreng pisang dr makcik belakang...hu..huu

Kudu berkata...

haha... wah mak buyong semakin surut.... ah tidak! tak boleh terima hakikat... aku kurus doh lenim... gi gym... dok makang nasi! gile ah!

viperdiablo berkata...

apeda karipap sebijik seploh hengget.Tak baek khianat orang.Nanti tuhan malah...aiyoo..taatau..kudu buat..

azrul izwan berkata...

bile aku bc post ni, muka aku mcm ni:
(??) - x paham;p

Dhul Fiqar berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Dhul Fiqar berkata...

haha,aku suka la cite nie..nape ntah aku pon tatau..kejam juga rakan aku nie rupanya,haha

Related Posts with Thumbnails