Isnin, 2 Februari 2009

Bro... Tumpang Tanya Sikit, Awek Lu Mana Pergi? (Siri I)

lakaran sosok wu-lan yang selalu muncul dijendelaku


KAU ada kanchah(awek)? Aku tanya sebab aku terdengar suara dia itu, mengejek-ejek.

"Looser!" katanya.

Kau tahu maksud looser?

Maksudnya: "gagalis." Maksudnya: "orang-orang yang sendiri." Tak punya kanchah atau 'steady'. Tak ada bini atau laki. Tak ada keluarga.
Suara itu seperti yang pernah aku dengar adalah, bukan sahaja menghina, tetapi membuatkan rasa lemah untuk terus hidup.

"Kau looooser," kata suara itu lagi.

Ada yang marah.Aku tidak.Aku tak marah. Mungkin cuma sedih.

Dia bermegah kerana dia punya segalanya dalam hidup ini ~ macam itulah yang coba dia bayangkan. Juga, bagi perempuan itu, dia punya kekaseh yang akan dia nikahi hujung tahun. Mungkin bulan Disember. Time cuti sekolah. Dia sudah berfikir-fikir, baju dan color tema yang akan dia pakai, juga design kad kahwin, dan berapa tingkat kek. Bla-bla-bla..

Kemudian, bermulan madu. Mungkin ke Melbourne, Australia kalau pun tidak ke London. Mungkin ke Bali kalau pun tak ke Tokyo. Mungkin ke Langkawi kalaupun tidak ke Bukit Tinggi. Mungkin ke Genting Highland kalau pun tak ke Pulau Tioman.

Katanya, dia mencintai pasangannya sekarang. "Aku bahgia dengan dia... kau faham tak!?" begitu jawabnya di satu malam ketika kau menelefon.

Dia telah mencari alasan, mengapa dia tinggalkan engkau seorang diri di tepi jalan, malam itu. Macam biasa, alasan, walaupun tidak logik dan tidak masuk akal, tetapi dia tetap pergi juga. Kepada engkau, dia tinggalkan... alasan.

Tiap malam, kau bayangkan dia memeluk pasangannya, di sebuah apartment atau kondo, atau rumah teres dua tingkat di Damansara, atau Petaling Jaya, atau di Johor Bahru, atau Singapura. Setiap malam kau bayangkan mereka berasmara dan mungkin bersetubuh -- walaupun belum bernikah secara resmi. Atau mendaftarkan perkahwinan dengan jabatan pendaftaran: bagi yang bukan Islam.
Sesekali mereka tidur hotel, karena syarikat pasangannya ada buat seminar dan dapat bilik free satu: sepatutnya kongsi dengan seorang lagi budak office, tetapi karena dia nak bawa pasangannya, officemate itu kena tidur bilik lain! Kalau hujung tahun, ada private party... menyambut hari lahir atau ulang tahun percintaan dengan wine merah di pub atau kelab di Mont Kiara, atau Taman Tun. Betapa romantis dan wow-nya hidup mereka selepas meninggalkan kau.
Hati terbakar. Semakin terbakar apabila kau bayangkan, sewaktu dia susah sampai nak makan pun tak ada uang, engkau yang beri dia uang. Seolah-olah, engkaulah yang beri dia nyawa. Tetapi, dasar manusia tak tahu diuntung... Dia pergi, meninggalkan engkau, dengan alasan yang sama sekali tak munasabah. Dan tutup peluang, untuk engkau membetulkan kelemahan diri, kalaupun ada.

Apabila kau menelefonnya, dia angkat, dan jawab... "looser!!!" Lalu mematikan telefon. Bila kau sms, dia tidak menjawab. Kalau pun dia jawab, dia akan katakan sekarang dia bersama kekasehnya di Pulau Redang, sedang bercuti. Bila kau email, dia hanya foward-kan alamat portal di mana kau lihat foto-foto mereka bersama, mungkin di pantai, seksi, gelak hilau (mungkin sambil memegang botol beer Heineken, dan bercumbu sewaktu matahari turun redup, kala ombak menyanyikan lagu sorga.

Kau, kononnya mahu setia. Dia pula bergumbira.

Lalu, kau pun cuba bangun semula daripada 'kehancuran'. Bertahun-tahun lamanya. Daripada sampah, kau naik, perlahan-lahan. Macam Lee Chong Wei: mula-mula dapat gangsa, kemudian perak... emas, dan mahu jadi juara All England. Dahulu, kau terpaksa pindah rumah sebab rumah lama sudah empat bulan tak bayar sewa, akibat hilang kerja. Tapi, ini bukan soal uang... bukan cerita duit. Ia soal semangat untuk terus hidup dan harga diri yang dia letakkan di bawah duli telapak kaki.

Suatu waktu, kau dapat tahu, kekasehnya meninggalkan dia. Berkahwin dengan orang lain, mungkin bekas kekaseh yang di universiti dahulu.

Dia tentu malu untuk datang semula. Mungkin terus ego. Lalu, jadi pemabuk jalanan; konon untuk fun. Menyerahkan diri kepada tauke-tauke dan cokong korporat yang menawarkan dia kerja tetapi sebenarnya hanya berminat meniduri dia buat beberapa kali, atau menghubungi dia apabila isteri tauke-tauke itu period. Malah, dia hanya jadi habuan anak-anak mahasiswa tahun akhir yang baru-baru hendak belajar berzina...
Hidupnya luluh lantak. Hancur.

Dia menangis. Dia mengetuk pintu rumah. Engkau membukanya. Apakah engkau akan maafkan dia? Apakah engkau akan terima dia semula? Dan salah satu bahasanya, "aku sayang kau!" alih-alih.

Naik bulu tengkuk.Aku cuma mahu bertanya :+) Walaupun Wu-Lan sudah memberitahu aku, jawapannya.

Kata Wu-Lan (awek baru aku tu), kanchah yang tinggalkan kau tu pun bukannya bahagia pun... Dia ye-ye-o jer cam bahgia! Hehehe...

3 ulasan:

CS @ Mama AA's berkata...

cantiks tul wulan tu

Tanpa Nama berkata...

apa kata masuk terus ke facebook: Buddhi Hekayat

Kudu berkata...

promote facebok nampak tuan penulis... ehehheheh... kepada yang suka tulisan en buddhi hekayat... sila ke facebooknya... ada di link kan dinama dibawah setiap post yang dicatit olehnya... beliau blogger tapi lupa passwd...

Related Posts with Thumbnails